Stemmehører-Vejleder

Her finder du oplysninger om vores kommende stemmehørervejleder uddannelse

NYT KURSUS som STEMMEHØRER-VEJLEDER hold 3

Omfortolkning af psykoser fra meningsløse til meningsfuldt.

11 dages uddannelse – Marts – Juni 2025

På denne uddannelse vil du lære at hjælpe og forstå  mennesker, der lider af stemmehøring, så du kan hjælpe stemmehøreren og dennes netværk samt facilitere en selvhjælpsgruppe for stemmehørere.

Uddannelsen er tilrettelagt, så du også  lærer at bruge  åben Dialogs netværksorienterede og reflekterende principper. 

Olga Runciman og Jørn Eriksen vil være gennemgående undervisere. Der vil løbende være oplæg af andre danske og udenlandske forskere, praktikere og stemmehørere.

“Man er -hver gang- taget herfra med en ”wow” oplevelse.” – tidligere kursist

lake-4936249_1920
boat-499585_1920

Beskrivelse af kurset

Uddannelsen består af elleve undervisningsdage, hvor du vil blive undervist af to af Danmarks mest erfarne undervisere og praktikere inden for stemmehøring og recovery.

Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem undervisning, refleksion og praksislæring. Du vil på  uddannelsen lære, hvordan  bl.a., åben Dialog kan bruges i arbejdet med at hjælpe stemmehørere og pårørende.

 

Indholdet på de 11 undervisningsdage:

Dag 1: Intro til stemmehøring, åben dialog og CHIME.

Dag 2: Hvordan det er at leve med stemmerhøring.

Dag 3: Hvordan traumer kan skabe stemmehøring.

Dag 4: Stemmehøring som senfølge til seksuelle overgreb.

Dag 5: Stemmehøring og paranoia.

Dag 6: At arbejde systematisk med stemmehøring.

Dag 7: Stemmer, syner og arketyper.

Dag 8: At tage ejerskab til sit eget narrativ.

Dag 9: Dialog med stemmer.

Dag 10: Hvordan man faciliterer en selvhjælpsgruppe for mennesker, der hører stemmer.

Dag 11: Familie og netværksarbejde i forhold til mennesker der hører stemmer. Afslutning

“Alle de eksterne oplæg var givende. Emnerne hang sammen og gav en god uddannelse og indsigt i stemmehøring.” – tidligere kursist

sea, sunset, outdoors-4955005.jpg

Vores eksterne oplægsholdere

Joan Høj Jacobsen

“Joan er en 48-årig historiker og forfatter. Hun har hørt stemmer siden otte-års-alderen og gennem det meste af hendes liv har dette været årsag til store problemer. Men hendes personlige rejse over de seneste to år har været en proces der har handlet om forbedret livskvalitet og recovery. Hun har taget skridtet fra en tilstand af, som hun selv beskriver det, “konstant, indre krigsførsel” til en tilstand af fred og glæde. Hendes proces har været en dybt personlig rejse, gennemført stort set på egen hånd, gennem en kombination af personlig empowerment og, som nogle måske vil sige det, stædig insisteren på at der ventede et bedre liv forude, end hvad hun tidligere havde oplevet. Hun har en stærk personlig tro på udholdenhed og at nægte at give op, og hun arbejder i dag som frivillig med at hjælpe stemmehørere forbedre deres situation.”

Ane Søegaard

Ane er skolelærer, 52 år, gift på 26. år med Jens – og så er hun mor til Emil, en 21-årig stemmehører. At være nær pårørende til et menneske, hvis liv med stemmer gør ham så forpint at han ikke ønsker at være i livet, er en daglig frygt og sorg som er ubeskrivelig. At blive nær pårørende til et menneske som har lært at håndtere sit liv med sine stemmer, er en daglig befrielse og glæde så stor, at den er ubeskrivelig.

Professor John Read

Dr John Read is Professor of Clinical Psychology at the University of East London. John worked for nearly 20 years as a Clinical Psychologist and manager of mental health services in the UK and the USA, before joining the University of Auckland, New Zealand, in 1994, where he worked until 2013.

He has published over 130 papers in research journals, primarily on the relationship between adverse life events (eg child abuse/neglect, poverty etc.) and psychosis.

Lars og Anni og andre
Anni og Lars vil dele deres erfaringer med at være med i en stemmehørergruppe, og hvad det har betydet for dem på deres rejse. De har begge tilbragt mange år i psykiatrien og vil kunne fortælle om, hvad der er nyttigt og hvad der er vigtigt, når man skal oprette en stemmehørergruppe.

 

Michael Cidlik

Formand for stemmehørernetværket.

Michael Cidlik har hørt stemmer og set syner det meste af sit liv. Følelsen af at være alene med sine oplevelser fyldte meget og selvom han havde et udadtil normalt liv, så påvirkede oplevelserne ham i højere og højere grad. Det ender ud i en indlæggelse på en psykiatrisk sengeafdeling og en diagnose. Tilgangen på afdelingen er at ignorere stemmerne og synerne, og han holder oplevelserne tættere ind i sig selv. 

Det er først da han på et bosted møder en kontaktperson, der spørger ind til oplevelserne, at han begynder at kunne dele, hvordan det er for ham at høre stemmer.

Arbejdet med stemmerne og synerne har gjort, at han i dag ikke har et problem med oplevelserne og nærmere ser dem som guides.

I 2017 tog han stemmehørerfacilitatoruddannelsen og har lige siden arbejdet både frivilligt som stemmehørerfacilitator, som stemmehørerkonsulent, underviser, oplægsholder samt arbejder med mennesker med autisme, der også hører stemmer.

Ét af de emner Michael vil tale om på uddannelsen, er hvordan man kan arbejde med stemmer ud fra et synspunkt om at der ofte er nogle karakteristiske typer af stemmer samt hvorfor de opfører og taler som de gør. Han vil ligeledes komme til at tale om, hvordan arbejdet med syns- og føleoplevelser kan foregå.

Sugi Thiruchelvam
Sugi er fotograf, filminstruktør, forfatter og underviser

Hun er uddannet fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole: Hun har tamilske rødder, men er bosat i Danmark. Størstedelen af hendes arbejde drejer sig om social retfærdighed, og hun har kontinuerligt arbejdet med forskellige aspekter af minoritetsrettigheder.

Sugi har udviklet workshoppen ” Reclaiming the Narrative ” som hun afholder rundt om i verden, hvor hun igennem udarbejdelse af livsfortællinger via fotobøger, får deltagerne til at udvikle en ressourcefokuseret livsfortælling, som alternativ til den sygdomsfortælling mange har udviklet.

Sugi har hørt stemmer siden hun var tre år gammel. I den tamilske kultur er det normalt at høre stemmer, og hendes stemmer var støttende for hende, indtil hun som 18-årig mødte den danske psykiatri, hvor stemmer opfattes som et tegn på skizofreni. Dette møde fik i mange år, katastrofale konsekvenser for Sugi.

Sasha Khan

Sasha har seks års erfaring med at formidle tabubelagte emner indenfor psykisk sundhed. Hun kombinerer sine erfaringer som stemmehører der engang var “en der ikke var meget håb for”  med faglig viden fra sin egen helingsproces og udfordrer det etablerede systems ofte dehumaniserende syn på mennesker i psykisk lidelse.

Hun er inspireret af frøs evne til at spire og udvikle sig under de rette betingelser. De rette betingelser er forskellig fra plante til plante. Et frø spirer kun, når det har de perfekte betingelser. Alle frø indeholder en “madpakke”, som det overlever på, indtil det lander i et miljø, hvor de optimale vækstbetingelser er til stede. Hun ser mennesker som frø, der hver især har potentiale til at blive til den plante det er meningen de skal blive til. For at de kan dét, er det vigtigt ,at finde ud af, hvad der er den rette jord, for hver enkelt individ. Hvis et menneske ikke spirer, skal man ikke være bange for, at der er noget galt med det. Et menneske vil spire, når det er i den rigtige jord og hvor det ikke er i fare for at blive trådt ned, hver gang det vokser.“

Frederik Mosekjær

Frederik vil på uddannelsen fortælle om, hvordan identitetsproblemer i ungdommen førte til en en usikkerhed, der gjorde det svært at være sig selv i verden. Det udviklede sig til at Frederik socialt og følelsesmæssigt isolerede sig, og banede vejen til et liv med angst, stemmer og syner.

Psykiatrien forsøgte forgæves at medicinerer Frederiks reaktioner (“symptomer”) væk, men opgav og konkluderede at Frederik måtte indstille sig på at leve med kronisk paranoid skizofreni og kronisk angst.

Frederik vil fortælle om hvordan han på bare syv måneder startede sin vej ud af medicinen og via den rette hjælp, sagde farvel til angst, stemmer og syner. Og påbegyndte et almindeligt liv med udannelse, job og kæreste, hvor han kan være sig selv.

Mette Askov

Mette er uddannet sygeplejerske og narrativ psykoterapeut MPF, og arbejder i Halsnæs kommune som faglig planlægger, og udekørende socialsygeplejerske. Derudover er Mette selvstændig narrativ psykoterapeut.

Mette er kendt i hele verden fra filmen ”Mettes stemme”. Hun oplevede det meningfuldt da hun lavede filmen, da det gav rum til at fortælle sin historie med håbet om, at den kunne hjælpe andre mennesker. Men efterfølgende har det være svært at bryde fri af den historie og blive set som det menneske hun er med de kompetencer hun har. En udvikling der er vigtig i forhold til identitet og selvværd.

Elisabeth Svanholmer

Elisabeth lever som stemmehører og identificerer sig som meget følsom. Hun er på en løbende rejse for at finde ud af, hvordan man kan være menneske i en verden, der synes at blive mere og mere fragmenteret og afhumaniserende. Hun er bor i West Yorkshire, Storbritannien, og er en selvstuderet facilitator og arrangør af undervisning, supervision og andre tiltag, hvor mennesker kommer sammen for at lære og forbinde sig.

Hun brænder for at skabe plads til ting, der måske betragtes som ubehagelige, mærkelige, besværlige, forvirrende og foruroligende. Hun værdsætter både kompleksitet og enkelhed, kaos og ro, smerte og lethed. Hun finder inspiration og trøst i naturen, bevægelse og relationer.

Mange af de stemmer, Elisabeth hørte som ung, så ud til at være relateret til hendes vilje til at være en god pige; at blive set som voksen, pålidelig, venlig, fornuftig og klog. Ikke at forarge, altid være hensynsfuld over for andre mennesker, ikke være for meget og ikke være for lidt. Med tiden kom stemmer, der var vilde og rå, kaotiske, kreative og som var ligeglade med alt og alle andre end dem selv… Hendes rejse har været at blive mere nysgerrig på og tryg ved det vilde i sit sind, i sin menneskelige natur og sit indre liv.

Cecilie Ramsing

Cecilie Ramsing er uddannet kandidat i pædagogisk psykologi med særligt fokus på recovery og psykisk lidelse. Hun har en helhedsorienteret tilgang til området og har også personlige erfaringer med at være patient i psykiatrien, at høre stemmer, at leve med og hele alvorlige, tidlige traumer og altså med at være i recovery. 

Cecilie vil på uddannelsen undervise i skam relateret til stemmehøring, traumer, psykisk lidelse og recovery. Vi vil dykke ned i, hvordan skam kommer til udtryk, farver vores erfaringer i verden og kan spille afgørende roller for vores muligheder for at trives. Når skam ses i øjnene og forløses, åbnes nye muligheder i arbejdet med os selv, vores relationer og vores engagement i hverdagen. I undervisningen vil Cecilie dele ud af sin viden, ligesom deltagerne selv får mulighed for at komme på banen både med spørgsmål, egne erfaringer og små øvelser undervejs.

Emil Søegaard

Emil, er 21 år, storebror til Anton og søn til Jens og Ane. Han arbejder som støttelærer for en dreng i skolealderen, styrketræner og går ud med vennerne – og så er han stemmehører.

For 2 år siden var han tungt medicineret, stærkt forpint af stemmer og med meget lidt kontakt til livet.

Emil vil sammen med sin mor, fortælle om, hvordan han fik jeg hjælp til at håndtere sine stemmer, så han kunne genoptage kontakten til sine venner, få en tæt kontakt med sin familie og finde et godt job. En fortælling om hvordan han er gået fra et liv med livsfarlige stemmer og invaliderende medicinforbrug til et liv med uafhængighed og styrke. En rejse hvor stemmerne havde total kontrol over Emils liv til en tilværelse med øget selvværd, tillid og ærlighed og langt større selvkærlighed.

“Tak for et fantastisk engagement. At blive undervist af nogle der brænder for det de laver, er meget inspirerende.” – tidligere kursist

water, drop, liquid-1761027.jpg
tree-838667_1280

Praktisk:

Datoerne: 3, 4, 20, 21 marts, 10, 11, april, 19, 20 maj og 11, 12, 13 juni 

Tidspunkt alle dage: kl. 9 – 16.

Sted: Hafnia-Hallen

Julius Andersens Vej 6, 2450 København SV

Pris: kr. 21.500 ekskl. moms.

Prisen inkluderer let morgenmad, kaffe, te, frugt og let frokost.

Hvis du tilmelder dig som privatperson, så tilpasser vi prisen, så det svarer til prisen uden moms.

Deltagerantal: Max 25.

“Inden kurset var min viden om mennesker der havde psykose/skizofreni bare noget de havde. Nu ved jeg at der har været traumer el.lign., der ligger bag .” – tidligere kursist

leaves, twigs, floral-69999.jpg

Hvorfor denne uddannelse

På  trods af at der igennem de sidste mange år er lavet mange recovery-orienterede kurser om stemmehøring, så  er det vores indtryk, at mange deltagere efterfølgende har svært ved at omsætte den nye viden til konkret praksis.


Alle stemmehørere har forskellige problemstillinger og har derfor brug for individuelle processer. For at være en kompetent samarbejdspartner kræver det derfor, at man er i stand til at opbygge en tillidsfuld samarbejdsrelation, hvor man i samarbejde med stemmehøreren finder frem til hvordan han / hun på  en tryg måde kan få  indblik, skabe mening og finde en god måde at leve med sine stemmer.


For at være en kompetent støtteperson er det derfor nødvendigt, at man har en grundlæggende forståelse for, hvorfor stemmehøring opstår, og hvad der er hjælpsomt for mennesker, der lider af stemmehøring. Der findes mange forskellige hjælpsomme metoder, som er gode at kende, men som samarbejdspartneren er det nødvendigt at have en bred vifte af handlemuligheder, så  man sammen med stemmehøreren kan finde en tryg og meningsfuld vej frem.


Det er derfor vores ambition, at deltagerne på  denne uddannelse via viden, refleksion og øvelser, vil udvikle deres forståelse og kompetencer, så  de efterfølgende er i stand til at omsætte denne viden i deres egen praksis, således at de kan hjælpe mennesker, der lider af stemmehøring med at få  et godt liv med deres stemmer.

OR-11